Grattis Geektown!

Ungt Luleå-företag, som i år var nominerade till Näringslivets Pris i Luleå har nu vunnit brons i den prestigefyllda tävlingen European Design (ED).     

Norrbotten NEO vågade tro på den nystartade kommunikationsbyrån Geektown. Ett förtroende som har gett resultat. I och med vinsten i tävingen, European Design Awards, befinner sig trion av delägare i Belgrad för att motta priset för bästa förpackningsdesign (CD/DVD Cover) tillsammans med övriga pristagare - alla från byråer runt om i Europa. Tidigare har bara ett fåtal svenska byråer vunnit ett pris i tävlingen.     

Tävlingsbidraget, en svart cylinder som ska väcka alla sinnen och erbjuda lyssnaren en helhetsupplevelse har blivit en stor succé. Inne i den cylinderformade förpackningen hittar du förutom en CD av ensemblen NEO också ett grönt te, speciellt framtaget för att skapa en helhetsupplevelse i samband med att åhöraren lyssnar på musiken får man en teaser till hur musiken upplevs på plats, då teet till en början smakar som ett klassiskt grönt te, med med en förvånande eftersmak av vitpeppar. NEO har också kommit att bli ett överraskande inslag på den svenska musikscenen. I och med kombinationen, som tillsammans har upplevelsen som fokuspunkt, har Geektown nu nått en internationell marknad.      

Geektown har kommit att bli ambassadör för en företagsform som börjar få fäste, som bygger på många värderingar unga vill belysa: lika värde, tanke om miljö och hållbarhetsfrågor.     

- Det handlar om att vi jobbar efter samma villkor, samma lön och har lika mycket att säga till om. Det betyder att vi bestämmer lika mycket och har en grund som står på solidaritet och rättvisa. Vi tänker också mycket på att handla miljövänligt och på långsikttig hållbar utveckling, säger Veronica Ruthberg.    

Geektown är också med i nätverken, Ambassadörer för kvinnligt företagande (Tillväxtverket) och Checkpoint Young (Norrbottens handelskammare mfl).  

Under 2012 blev Geektown även nominerade för priset GULDFYREN, var en arbetet med iBranding för operasångerskan Margrét Brynjarsdottir, lyftes. Vidare har företaget föreläst i Globen, hållit workshops med IOGT-NTO och jobbat med Riksbyggen, Tillväxtverket och Coompanion för att nämna några. Geektowns delägare, som alla härstammar från Norrbotten, håller norra Sverige och Tornedalen nära sitt hjärta, och tycker det är extra kul när invånare som Ung i Tornedalen och projekt från Konstmuseet i Norr flyttar in.     

- Att få unga att trivas och vilja bo kvar i Norrbotten är en av de frågor vi värnar om mest. Som Norrbottningar känner vi väl till utmaningarna men vet också vilka lösningar som fungerar. Det är därför de projekt som vi jobbat med blivit framgångsrika. Ytterligare en faktor i att göra norra Sverige attraktivt, inte bara för dem som bor här utan även för potentiella inflyttande i regionen är att sprida positiva nyheter. Initiativet #golule på Twitter är ett exempel på detta. Roliga, bra nyheter och fina bilder är vad som publiceras där. Det känns bra att vara med och sprida bra nyheter också.     

- I Geektown har vi inga kunder. Det höjer många på ögonbrynen för och brukar vara en rolig inledningsfras på mingel. Intresset väcks, och de frågar: Inga kunder? Hur fungerar det? Då berättar vi om att våra kunder kallas invånare eftersom vi vill att de företag vi jobbar med flyttar in i vår fiktiva stad, Geektown, säger Kristin Lindqvist.     

- Vi följer vår vision. 2012 skulle vi ta Sverige med storm, 2013 tar vi an Europa och 2014 resten av världen, 2015 siktar vi på rymden. Inget är omöjligt om man vågar tro på sin egen förmåga, sina arbetskamrater och att man vågar gå mot strömmen, säger Veronica Ruthberg.     

- Många har med bestämdhet sagt att vi måste bilda aktiebolag. Idag är jag stolt och glad över att vi vågade tro på vår egen övertygelse och gå vår egen väg. Det pris vi vunnit får representera den resa vi gjort och blir en milstolpe för vårt kommande arbete. Vår vision slutar inte här, säger Frida Larsson.     

Februarimånad innebar en flytt för det Luleå-baserade företaget. Från gamla Kurirenhuset, ett kreativt centrum av rang, till gamla Hamnkontoret med utsikt över Södra Hamn och ett av Luleås landmärken, Kranen och Stadskyrkan, i olika vädersträck.    

Under 2014-15 kommer Geektown att anställa. Processen har redan inletts genom att en illustratör jobbat med oss under våren, för ett projekt, säger Veronica Ruthberg.     

Följ länken för mer information om Geektown
Kontaktperson:     

Veronica Ruthberg    
Delägare    
Geektown kommunikationsbyrå    
wearegeektown.se      
veronica@wearegeektown.se      

Annelii Backman   
Marknadsförare 
Norrbotten Musiken 
anneli.backman@nll.se       

Frida Larsson    
Delägare    
Geektown kommunikationsbyrå    
wearegeektown.se      
frida@wearegeektown.se      

Kristin Lindqvist     
Delägare     
Geektown kommunikationsbyrå    
wearegeektown.se      
kristin@wearegeektown.se